بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > بافت فرسوده > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


محدوده بافت‌فرسوده بهترین مكان‌ جهت طرح «مسكن‌مهر خودمالكي» ، به شمار می آید
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1390/9/3

به اعتقاد اعضاء کمیسیون مجلس شورای اسلامی محدوده بافت های فرسوده بهترین مكان‌ جهت طرح «مسكن‌مهر خودمالكي» ، به شمار می آید .

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد در مسكن‌مهر خودمالكي، هزينه ساخت تحت تاثير خريد زمين افزايش پيدا مي‌كند، اما چنانچه ساخت‌وساز در بافت‌فرسوده انجام بگيرد، قيمت تمام‌شده، حداقل 10 درصد در مقايسه با ساير مناطق شهري ارزانتر خواهد بود كه اين صرفه‌جويي هزينه‌اي، از محل عوارض ساخت حاصل خواهد شد.اعضاي كميسيون عمران  نیز در اين باره به قانوني اشاره مي‌كنند كه سال گذشته براي نوسازي بافت‌فرسوده در مجلس به تصويب رسيد و مقرر كرد شهرداري‌ها براي ساخت‌وسازهاي مسكوني در بافت‌فرسوده 100درصد تخفيف در عوارض و تراكم را اعمال ‌كنند.

بر اساس همین گزارش  در صورت ورود طرح جديد وزارت راه‌وشهرسازي به بافت‌هاي فرسوده، هدف برنامه پنجم مبني بر نوسازي سالانه 10 درصد از بافت‌فرسوده كشور نيز با سرعت بالايي محقق مي‌شود. در حال حاضر از 70 هزار هكتار بافت‌فرسوده موجود، فقط 7 درصد نوسازي شده است، اين در حالي است كه طبق برنامه بايد سالي حداقل 7 هزار هكتار از اين بافت‌ها -معادل 500 هزار واحدمسكوني- نوسازي شود.كارشناسان شهري در اين باره مي‌گويند: در طول سه سال گذشته حجم عمليات نوسازي در بافت‌فرسوده در شيب تند صعود قرار گرفته و نسبت به قبل 6 برابر شده است، اما هنوز نتوانسته هدف برنامه را تامين كند.كارشناسان در عين حال تصريح مي‌كنند: براي سال‌جاري حداقل 150هزار واحدمسكوني بايد در نقاط فرسوده شهرهاي كشور ساخته شود كه با توجه به تغيير رويه مسكن‌مهر از واگذاري زمين 99 ساله به سمت خريد زمين، تمايل انبوه‌سازان به استفاده از صرفه‌هاي هزينه‌اي بافت‌فرسوده بيش از گذشته خواهد شد.در همين زمينه اعضاي كميسيون عمران مجلس شورای اشلامی  از وزارت راه‌وشهرسازي خواسته‌اند: زمينه اجراي «مسكن‌مهر خودمالكي» در بافت‌فرسوده را با اعمال ضوابط تشويقي فراهم كنند.

اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  معتقدند: بهترین روش در تغییر رویکرد مسکن مهر به سمت موفقیت کامل طرح، واگذاری واحدهای دور جدید در بافت فرسوده شهری با هدف ایمن‌سازی شهر و اقبال عمومی ‌به سکونت در بافت‌های درون شهری است. در غیر این صورت روش جدید عنوان شده از سوی وزارت راه و شهرسازی نه تنها به تقویت اقبال عمومی‌کمک نمی‌کند، کارشناسان امر بر این اعتقاد هستند در روش  «مسکن مهر خود مالکی» انبوه‌سازان به جای آنکه از زمین‌های دولتی برای اجرای طرح استفاده کنند خودشان در داخل شهرها زمین بخرند و طرح را عملیاتی کنند. به این ترتیب بر خلاف روش قبلی که سود و فروش واحدهای مسکونی از سوی دولت برای انبوه سازان تضمین می‌شد، در این روش انتفاع یا زیان اجرای طرح بر دوش خود انبوه‌ساز گذاشته می‌شود.

علی اکبر آقایی ريیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  در توصیه‌ای به دولت برای ادامه اجراي موفقیت‌آمیز طرح مسکن مهر تاکید کرد: بهتر است دولت فرمول این طرح را در داخل بافت فرسوده شهری پیاده کند تا مشکلات زیرساختی گذشته تکرار نشود.

محسن نریمان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  مهم‌ترین مساله جدید در استفاده از روش جدید مسکن مهر را افزایش قیمت تمام شده ساخت عنوان کرد و گفت: مسکن مهر در قالب مسکن خودمالکی روش جدیدی نیست، بلکه به گمان من تنها استفاده از عناوین و امتیازات جدیدی است که همچنان دو مشکل مهم مسکن مهر یعنی محدودیت منابع اعتباری و قدرت خرید پايین مخاطبین خود را قرار است ترمیم کند.

نریمان اظهارداشت : اجرای این روش منجر به افزایش هزینه ساخت مسکن مهر در هنگام واگذاری خواهد شد؛ به طوری که به نظر می‌رسد قیمت مفید هر متر مربع واحد مسکونی حداقل به 400 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.ایشان  در ادامه توصیه‌ای به وزارت راه و شهرسازی برای ادامه طرح مسکن مهر داشت و گفت : بهتر است دولت تمامی‌واحدهای مسکن مهر را حتی به بهای پرداخت یارانه به سمت بافت فرسوده هدایت کند تا از این طریق هم شهرها ایمن شود و هم اقبال عمومی‌مردم افزوده شود.

نریمان در خصوص اشکالات روش واگذاری زمین‌های رایگان دولتی گفت: این نوع زمین‌ها اغلب دور افتاده و خارج از دسترس هستند جاهایی که اکثرا فاقد خدمات زیربنایی هستند؛ در حالی که اغلب زمین‌های مرغوب در قلب شهرها واقع شده‌اند. درست است؛ که زمین‌های حاشیه‌ای ارزان‌تر هستند اما خدمات بالاتر و امنیت بیشتری می‌طلبند.

لاهوتی عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  نیز معتقد است ،  بسیاری از واحدهای مسکن مهر که در حاشیه شهرها واقع شده‌اند، توفیق چندانی نداشته‌اند؛ به طوری که سازندگان آنها به دنبال مشتری هستند.وی  گفت : ساخت مسکن مهر در حاشیه شهرها در حالی است که مشکل مسکن مهر در کلانشهرهايي مثل تهران و کرج است نه در شهرهای حاشیه‌ای.

محمدعلی رضایی عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  در مورد میزان موفقیت مسکن مهر اظهارداشت : مسکن مهر به نسبت موفق بوده است، اما در روش جدید چند مساله وجود دارد. اول اینکه پول زیر ساخت‌ها در این روش از طرف چه کسی تامین می‌شود و دوم اینکه آیا دولت در این روش همچنان اعتبارات گذشته را به انبوه ساز می‌دهد یا نه. به نظر می‌رسد اگر ساخت وساز توسط مردم صورت بگیرد حمایت قبلی صورت نمی‌گیرد.او در ادامه مشکل احتمالی طرح جدید را بالارفتن قیمت‌ها و تامین اعتبار زیر ساخت‌ها عنوان کرد.


منبع خبر: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران
تعداد مطالعه 2074 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
سرعت احیاء و نوسازی بافت های فرسوده کشور باید شتاب بیشتری به خود بگیرد
ستاد "تسهیل در ساخت مسکن مهر" در ابرکوه تشکیل شد
جلسه هماهنگی بافت فرسوده و تاریخی یزد
جلسه
جلسه معارفه مشاور
طرح تفصیلی
پاسخ رييس‌جمهور به نامه انبوه‌سازان
سوالات
جلسه تودیع و معارفه
*بي خانمان‌ها در پي يك سقف *
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 8 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 231 مرتبه
 » بازدید دیروز: 526 مرتبه
 » کل بازدید: 2395381 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • خانه علومی

  • سرای گذشتی

  • مجموعه تجاری کوثر (رسولیان)

  • مجموعه 16 واحدی سحر یزد

  • مرکز تجاری بهمن (بلوار بسیج )

  • مجموعه تجاری سامان

  • کارخانه اقبال