بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > بافت فرسوده > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


مسکن مهر طرحی برای خانه دار شدن همه محرومان
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1390/3/21

ساخت‌وساز در سال گذشته از مرز يك ميليون واحد مسكوني گذشت؛ به‌طوري كه اين حجم فعاليت ساختماني در كل كشور هم ركورد عجيبي را به ثبت رساند و هم اينكه باعث برابري عرضه و تقاضا در بازار مسكن شد.

گزارش مقدماتي بانك‌مركزي كه به‌تازگي منتشر شده حاكي است در سال89 تعداد 722 هزار واحدمسكوني در مناطق شهري كشور و 279 هزار واحد نيز در شهرهاي جديد ساخته شد كه نسبت به سال قبل از آن، 31 درصد رشد داشته است. روند صدور پروانه‌هاي ساختماني در كشور در طول سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد ساخت‌وساز سالانه بيشتر از 700 هزار واحد نبوده است.

انك ‌مركزي گزارش مقدماتي از ساخت‌وساز در سال89 را منتشر كرد
مسكن‌؛ رويارويي عرضه با تقاضا

 ركورد احداث 1,000,000 واحد مسكوني در كشور
 رشد 31 درصدي در حجم فعاليت‌هاي ساختماني
گروه مسكن- فريد قديري: جديدترين گزارش بانك‌مركزي حاكي است، در سال گذشته حجم فعاليت‌هاي ساختماني در كشور به حدي رسيده كه علاوه بر ركوردزني در احداث يك ميليون واحد مسكوني، معادل تقاضاي بالفعل در بازار مسكن، عرضه انجام شده است.
گزارش مقدماتي بانك‌مركزي از وضعيت صدور پروانه‌هاي ساختماني طي سال89 كه در اختيار «دنياي‌اقتصاد» قرار گرفته نشان مي‌دهد، در 12 ماه پارسال ساخت يك ميليون و 1800 واحد مسكوني در كل شهرهاي كشور آغاز شده كه اين حجم ساخت‌وساز در طول سال‌هاي اخير بي‌سابقه بوده؛ به طوري كه بيش از اين، بيشترين تعداد واحد مسكوني ساخته‌شده مربوط به سال 86 و معادل 700 هزار واحد مسكوني بوده است.
از يك ميليون واحد مسكوني كه كلنگ احداث آنها در سال89 زمين زده شده، 722 هزار واحد مربوط به شهرهاي اصلي و 279 هزار واحد نيز مربوط به شهرهاي جديد بوده است.
بدون احتساب آمار شهرهاي جديد، ساخت‌وسازهاي مسكوني در كشور طي سال گذشته رشد 31 درصدي را تجربه كرده كه نرخ رشد ساخت‌وساز در شهر تهران در همين مدت دو برابر نرخ رشد كشوري بوده است.
به گزارش «دنياي‌اقتصاد» آنچه در آمار مربوط به فعاليت‌هاي ساختماني سال89 قابل توجه است برابري تعداد واحدهاي مسكوني ساخته شده در كشور با حجم تقاضاي بالفعل در بازار مسكن است.
برآوردهاي قبلي كارشناسان جمعيتي حاكي از ايجاد تقاضاي يك ميليوني در بازار مسكن در سال89 بوده كه اين ميزان در سال جاري به نزديك يك ميليون و 200 هزار نفر خواهد رسيد. به اين ترتيب، شكاف هميشگي بين عرضه و تقاضا در بازار مسكن، سال گذشته برطرف شد و چنانچه در سال جاري نيز رونق فعاليت‌هاي ساختماني تداوم داشته باشد، حتي اين احتمال وجود دارد كه براي اولين‌بار رابطه بين حجم عرضه و ميزان تقاضا معكوس شود.
بر اساس اين گزارش، نرخ رشد ساخت‌وساز در كشور بعد از دو سال پيمايش منفي، در سال گذشته مثبت شد، طوري كه تعداد واحدهاي مسكوني در حال ساخت در سال‌هاي 87 و 88 به ترتيب 4- درصد و 16- درصد رشد كرد، اما در سال89 نرخ رشد به 8/30 درصد رسيد.
در 12 ماه سال88 در كل مناطق شهري براي ساخت 552 هزار واحد مسكوني پروانه صادر شده بود كه اين ميزان در 12 ماه 89 به 722 هزار واحد رسيد.
همچنين در شهر تهران طبق آماري كه بانك‌مركزي منتشر كرده طي سال گذشته كلنگ احداث 120 هزار واحد مسكوني زمين زده شده كه در مقايسه با ساخت 73 هزار واحد در سال قبل از آن، 63درصد رشد داشته است. اين در حالي است كه طبق گزارشي كه اخيرا شهرداري تهران تهيه كرده بود، در سال89 در شهر تهران 127 هزار واحد مسكوني ساخته شده كه 42 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد داشته است.
مقايسه بازار ساختماني كشور در نيمه اول سال گذشته با نيمه دوم نشان مي‌دهد نرخ رشد ساخت‌وساز در نيمه اول به مراتب بيشتر از نرخ رشد در طول سال بوده است. در نيمه اول سال گذشته حجم احداث واحد مسكوني در كل مناطق شهري كشور 51 درصد رشد داشته است و در تهران نيز براي اين نرخ رشد رقم 85 درصد گزارش شده است.
افت 36 درصدي مساحت آپارتمان‌ها
طبق اعلام بانك‌مركزي، متوسط سطح زيربناي واحدهاي مسكوني كه در سال89 در تهران و كل مناطق شهري كشور احداث شده به ترتيب 36 درصد و 6/6 درصد افت كرده است؛ به اين معني كه ميانگين مساحت خانه‌هاي جديد در تهران و ساير شهرها به ترتيب به 115 متر و 138 متر رسيده است. در سال88 مساحت واحدهاي مسكوني در حال ساخت در تهران و كشور به ترتيب 182 متر و 147 متر بوده است. بنابراين سال گذشته آپارتمان‌هايي كه در تهران ساخت آنها شروع شده كوچك‌تر از آپارتمان‌هايي بوده كه مراحل احداث آنها در ساير شهرها آغاز شده است.
همچنين ميانگين مساحت واحدهاي مسكوني در شهرهاي بزرگ نيز در سال 89 به 150 متر مربع رسيده است.


منبع خبر: دنیای اقتصاد
تعداد مطالعه 2065 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
بازدید اعضای شورای اسلامی شهر
تسهیلات 25میلیون تومانی برای بافت های فرسوده
فرماندار يزد در جمع سهامداران مسكن مهر:
ساخت ‌و ساز مسكن هم 20 درصد گران شد
مصوبه هیات وزیران
سال گذشته درنوسازی بافت های فرسوده کارنامه قابل قبولی ارائه شده است
بررسی راهکارهای جذب تسهیلات بافت فرسوده
جلسه معارفه مشاور
انتشار 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای بافت فرسوده
طرح جدید مجلس برای حمایت از بافت های فرسوده
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 6 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 79 مرتبه
 » بازدید دیروز: 90 مرتبه
 » کل بازدید: 2379543 مرتبه
 » میانگین: 428 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • پروژه بدنه سازی میدان شاه طهماسب

  • خانه هوشمند

  • مرکز تجاری بهمن (بلوار بسیج )

  • میراللهی

  • موید علایی

  • حمام خان

  • خانه شکوهی