بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > بافت فرسوده > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


دفاتر خدمات نوسازي محلات نقطه عطف بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1390/3/7

آقای محمد آئینی عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری:دفاتر خدمات نوسازي محلات نقطه عطف بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري

روزنامه ایران در ستون یادشت صفحه اقتصادی  خود مطلبی را از آقای محمد آئینی  عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به چاپ رسانیده است که به دلیل اهمیت آن عیننا جهت آگاهی کاربران محترم سایت آورده شده است .

براي كساني كه به‌صورت روزمره با معضل بافت‌هاي فرسوده شهري روبه‌رو هستند و به نوعي بخشي از بار مسئوليت بهسازي و نوسازي بافت‌هاي مزبور

به عهده آنهاست، اين پرسش‌ها مطرح است كه «چرا به‌رغم واضح بودن اهميت و ضرورت موضوع، عزم ملي مؤثر، براي ريشه‌كني اين معضل ايجاد نشده است؟ و چرا برنامه‌هاي اتخاذ شده در عمل به نقطه اميدوار كننده‌اي نرسيده‌اند؟ نقطه عطف بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده كجاست؟» پاسخگويي به پرسش‌هاي فوق، نيازمند بررسي‌كارشناسي و آسيب شناسي دقيق از مسئله و شناسايي درست چرخه بهسازي و نوسازي و شناخت حرفه‌اي حلقه‌هاي چرخه مزبور است. چرخه بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري از شناسايي درست محدوده‌هاي فرسوده در سطح شهر و تفكيك آنها به محلات فرسوده شروع شده و با نوسازي ساختمان‌هاي فرسوده و فاقد استانداردهاي لازم و تأمين فضاهاي روبنايي لازم نظير فضاي سبز، مراكز آموزشي، فرهنگي و بهداشتي در حد سرانه‌هاي مطلوب و اصلاح تأسيسات زيربنايي و توسعه شبكه‌هاي دسترسي خاتمه مي‌يابد. اما در بين حلقه ‌آغازين و انتهايي، حلقه‌هاي واسط بسياري وجود دارد كه شناسايي آنها چندان ساده نيست. اعتقاد برخي از كارشناسان اين است كه حلقه دوم چرخه بهسازي و نوسازي شهري تهيه طرح بهسازي و نوسازي به‌عنوان يك طرح موضعي‌ است چرا كه انجام عمليات بهسازي و نوسازي بدون وجود طرح مصوب را كاري بيهوده مي‌دانند. اما برخي ديگر معتقدند، معطل نمودن عمليات نوسازي و مقاوم‌سازي تا تهيه طرح‌هاي بهسازي و نوسازي زيان بار خواهد بود و ضوابط طرح‌هاي بالادست نظير طرح‌هاي تفصيلي شهرها براي نوسازي كافي است. اما در هر صورت تعيين تكليف موضوع تجميع قطعات ريزدانه و نحوه تركيب توده و فضا و ارتقاي بهره‌وري زمين شهري و تدوين ضوابط تشويقي با توجه به شرايط بافت‌هاي فرسوده از جمله موضوعاتي است كه بايد مورد توجه واقع شود.

حلقه‌سوم، فراهم نمودن بستر تشويق و حمايت جدي و مؤثر از عمليات بهسازي و نوسازي توسط دولت، شهرداري، دستگاه‌هاي متولي خدمات شهري و سيستم مالي،‌ اعتباري و بانكي كشور است. از اينها انتظار مي‌رود در كنار هدايت و نظارت خود در تعيين محدوده‌ها و تهيه طرح‌هاي بهسازي و نوسازي شهري حمايت خود را براي توانمندسازي مالي مالكان واحدهاي فرسوده، سازندگان و سرمايه‌گذاران بويژه خريداران واحدهاي احداثي مازاد بر نياز از طريق اعطاي تسهيلات ارزانقيمت به عمل آورند و با توسعه شبكه معابر عمليات اجرايي بهسازي و نوسازي بويژه حمل مصالح و نخاله‌هاي ساختماني را تسهيل نمايند. فراهم نمودن تسهيلاتي براي اسكان موقت ساكنين و مالكين كه خود قصد نوسازي دارند نيز در اين حلقه ضروري است. تحقق مشاركت عملي مالكان و ساكنان بافت‌هاي فرسوده، سازندگان، سرمايه‌گذاران و متخصصين بهسازي و نوسازي حلقه كامل كننده اين چرخه محسوب مي‌گردد. لذا ضرورت ايجاد سازماني تسهيل گر و نهضت آفرين در سطح محلات فرسوده كه از يك سو با اطلاع‌رساني مناسب، انگيزه لازم را در مالكان و ساكنان بافت‌هاي فرسوده براي نوسازي، مقاوم‌سازي و بهسازي فضاهاي زندگي خود ايجاد نمايد و از سوي ديگر زمينه بهره‌برداري حرفه‌اي از تسهيلات، حمايت‌ها، تخفيفات و معافيت‌هاي دولت و شهرداري‌ها را براي مالكين و ساكنين فراهم نمايد، نيز بتواند با پيگيري مداوم مشاركت عملي همسايگان با هم و با سرمايه‌گذاران جزء و كلان خارج از بافت را به صورت نظم يافته و توزيع عادلانه منافع حاصله بين كليه صاحبان حقوق تحقق دهد، بشدت احساس مي‌شود. اين راهكار مي‌تواند در سطحي فراگير، همه محلات فرسوده شهري را همزمان در بر گيرد و تأثير ساير اقدامات و تسهيلات را به‌صورت فزاينده‌اي جلوه‌گر باشد. پافشاري دفاتر مزبور براي تحقق مأموريت خود، در آينده‌اي نه‌چندان دور، باعث شروع پروژه‌هاي متعدد نوسازي در محلات خواهد شد و عمليات بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري از حالت انفعالي موجود خارج شده، حالتي جهادي به خود خواهد گرفت. اميد است پس از ابلاغ دستورالعمل سازوكار تشكيل دفاتر خدمات نوسازي محلات فرسوده شهري توسط وزارت كشور شاهد تحرك روزافزون در بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري باشيم.


منبع خبر: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران
تعداد مطالعه 2249 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
تشکیل جلسه با نمایندگان شهرداری در بافت فرسوده
انتخاب مشاور
سرپرست شركت مادر تخصصی عمران و بهسازي شهري ایران
تصویب بافت فرسوده شهر اردکان در کمیسیون ماده 5
تشکیل جلسه با مدیر کل آموزش و پرورش
تشکیل جلسه تاسیس و راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی محلات در شهریزد
بازدید
انبوه سازان
برگزاری جلسه با مشاور تهیه طرح سکونتگاههای غیر رسمی شهر یزد
بازدید
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 4 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 99 مرتبه
 » بازدید دیروز: 90 مرتبه
 » کل بازدید: 2379563 مرتبه
 » میانگین: 428 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • خانه عطائیان

  • مجتمع تجاری یاسپیرین ( علیچی )

  • مجموعه 16 واحدی سحر یزد

  • ساختمان تجاري- فرهنگي ياسپيرين

  • سرای گذشتی

  • مجموعه تجاری سامان

  • میراللهی